Skąd czerpać kreatywne inspiracje?

Podziel się z innymi - udostępnij w social mediach

Jak być kreatywnym?

Skąd czerpać kreatywne inspiracje?

Z tego artykułu dowiesz się, skąd czerpać kreatywne inspiracje, jak być bardziej twórczą osobą, a także czym tak właściwie jest kreatywność.

Jako psycholog biznesu lubię definicje i naukowe teorie, a także ich odzwierciedlenie w praktyce. Temat twórczości poruszałam już w swojej pracy magisterskiej, więc jest on mi szczególnie bliski. Dodatkowo, na co dzień współpracuję z wieloma kreatywnymi osobami, doradzając i wpierając ich w prowadzeniu twórczych biznesów.

Wszystko to skłoniło mnie ku temu, aby “ugryźć” temat kreatywności od nieco innej, niż zazwyczaj – strony. Mam nadzieję, że mój artykuł będzie dla Ciebie twórczą inspiracją do działania.

CZYM TAK WŁAŚCIWIE JEST KREATYWNOŚĆ?

Podobno kreatywność drzemie w każdym z nas, ale czym ona tak właściwie jest?

Dzisiaj wiele mówi się o twórczości, kreatywnym myśleniu, wychodzeniu poza schematy, przełamywaniu własnych barier i lęków. Oprócz tego – o odkrywaniu tego, co nowe i nieznane. 

Równie często słyszymy, że dzisiejszy świat jest wymagający. Mówi się o tym, że wokół nas działa mocna konkurencja lub o goniących nas terminach, czy zobowiązaniach.

Bycie oryginalnym – wyróżnianie się na rynku zawodowym, w biznesie, a nawet w życiu prywatnym – stało się dziś chyba pewnym obowiązkiem. Czy o to jednak chodzi w twórczości?

kreatywność-jak-być-twórczą-osobą (1) twórczość-pomysł

Jesteś twórczy, więc teoretycznie możesz robić wszystko - o każdej porze i w każdym dostępnym Ci miejscu...

Głównym problemem w pracy kreatywnej jest to, że nie da się do końca przewidzieć – kiedy pojawi się tzw. “wena twórcza”. Nowe pomysły potrafią pojawiać się w najmniej  oczekiwanych momentach, jak – na zakupach, podczas kąpieli, czy w trakcie zasypiania. Z drugiej jednak strony – mogą one zupełnie nie pojawiać się w godzinach, jakie przeznaczyliśmy sobie na pracę.

Niestety dzisiaj łatwo jest ulec przekonaniu, że osoba twórcza nie potrzebuje korzystnego środowiska do tworzenia. Przecież teoretycznie może tworzyć, co tylko chce – kiedy tylko chce i w każdej przestrzeni. Tak samo dobrym miejscem do kreatywnych aktywności ma być kawiarnia, biuro, park, las, jak i domowa przestrzeń…

Oczekują od Ciebie kreatywności, ale jednocześnie - chcą dopasowania do schematów

Z jednej strony, to wszystko prawda – każde miejsce i czas jest odpowiedni dla twórczości. Z drugiej jednak – twórczość jest kwestią bardzo indywidualną. Nie tylko w kontekście naszych różnic indywidualnych, ale również w kontekście każdej sytuacji, w jakiej się znajdujemy.

Oznacza to, że dla jednej osoby idealnym miejscem do twórczego rozwiązywania problemów będzie samotna jazda samochodem, a dla innej – zatłoczona kawiarnia. Jedni będą twórczy w godzinach porannych, inni – w późnych godzinach nocnych. To jednak nie wszystko.

Jeśli masz swoje idealne miejsce do pracy kreatywnej i wiesz, jaki czas jest dla Ciebie najbardziej produktywny – nie oznacza to, że masz receptę na twórczość. Chcę przez to powiedzieć, że na dobry pomysł możesz wpaść w każdej chwili i w każdym miejscu. Niestety nie możesz jednocześnie przewidzieć kiedy pojawi się Twoja “twórcza wena”.

Bądź twórczą osobą i żyj tak, aby pomysły znajdowały się same!

Jest jednak niezawodny sposób na to, aby tworzyć bez ograniczeń – myśl o danym problemie, zagadnieniu, czy koncepcji – przez cały czas. Pozwól sobie inspirować się otaczającym światem i codziennymi sytuacjami. Do tego – zapisuj swoje pomysły.

Skąd czerpać kreatywne inspiracje

Najbardziej genialne są często proste rozwiązania. To dlatego – codzienne życie powinno być dla nas największą inspiracją. Przecież wiesz, że inspiracją Newtona było jabłko, a Archimedesa kąpiel w łaźni. Jednak mimo wszystko – nie chcesz wymyślić tematu nowego artykułu podczas obiadu lub nie chcesz wpaść na pomysł wart założenia startupu podczas czytania książki. Choć mimo wszystko – chętnie opowiadasz historie twórców, którzy swoje wielkie dzieła tworzyli na zwykłej serwetce w kawiarni…

Pozwól sobie na twórczość tu i teraz. Przeznacz konkretny czas i miejsce na realizację swoich pomysłów, dopracowywanie ich lub skonsultowanie. Tym samym – nie zmuszaj się na siłę do siedzenia nad pustą kartką papieru, gdy masz pustkę w głowie. To nie tylko nie efektywne, ale i frustrujące.

JAKIE TEMATY WYBIERAĆ,
ABY BYĆ KREATYWNYM?

Skąd czerpać kreatywne inspiracje? Wybór dziedziny - kluczem do sukcesu?

Wiesz już, że idealny czas, jak i miejsce dla kreatywnej pracy – są bardzo indywidualne. Co jednak z tematyką, czyli przedmiotem twórczych rozważań? Czy istnieją takie tematy i zagadnienia, po które jako twórcze jednostki powinniśmy sięgać częściej, niż po inne?

Jest taka koncepcja twórczości – Sternberga i Lubarta (Stenberg, 1991 – za Strelau, 1999), w której twórcy odwołują się do metafory sprzedawania i kupowania akcji na rynku papierów wartościowych. Porównują oni sukces twórcy do sukcesu inwestycyjnego.

Aby odnieść sukces inwestycyjny, który polega na kupowaniu akcji, należy kupować je gdy są tanie i nie cieszą się zainteresowaniem nabywców, przy jednoczesnym sprzedawaniu ich, gdy są drogie i poszukiwane. Aby tak kupować i sprzedawać – inwestor musi wykazać się umiejętnością przewidywania trendów notowań giełdowych, nie może bać się ryzyka i jednocześnie musi stosować trafne strategie inwestowania.

Przewiduj trendy, niekoniecznie podążając za obecną modą

Wg Sternberga i Lubarta (Stenberg, 1991 – za Strelau, 1999) analogicznie postępują osoby twórcze – podejmują się zagadnień i tematyki mało popularnej, czy też nie zgodnej z aktualnie panującą modą. Tym samym autorzy omawianej koncepcji twierdzą, że twórcy “tanio kupują”, ponieważ opanowanie danego tematu nie wymaga od nich studiowania tysięcy pozycji bibliograficznych (ponieważ takie jeszcze nie powstały), czy też przerobienia dużej ilości kursów. Po kilku latach zajmowania się mało popularnym tematem, mogą oni stać się specjalistami w swojej dziedzinie i wyjść z ciekawą i jednocześnie oryginalną publikacją, czy też innowacyjnym pomysłem.

Autorzy omówionej koncepcji twórczości twierdzą, że ludzie twórczy stosują specyficzne strategie inwestowania we własną twórczość (Stenberg, 1991 – za Strelau, 1999). Nie bój się inwestować w swój rozwój, nabywać nową wiedzę i doświadczenie. Staraj się przewidywać trendy, zamiast podążać na ślepo za aktualnie panującą modą.

Wyjdź poza schemat, przekrocz samego siebie

Zmiany, zmiany i jeszcze raz zmiany. Bywają uciążliwe i wymagają zaangażowania, jednak to właśnie od nich zaczyna się wszystko, co nowe. Chcąc być osobą twórczą, która nie ma problemów z czerpaniem kreatywnych inspiracji – trzeba polubić zmiany.

Na pewno znasz termin “strefy komfortu” – to nic innego, jak poczucie bezpieczeństwa związane z tym, co jest nam znane. Aby być jednostką twórczą należy otworzyć się na zmiany, odrzucić znane nam schematy i zacząć myśleć nieszablonowo.

Odrzucenie codziennych nawyków, a często także przekonań – pomaga nam w doświadczeniu czegoś nowego. To właśnie tam czeka na nas twórcza inspiracja. Aby jednak wyruszyć w podróż ku nowemu, należy odrzucić to, co znane – niestety wiąże się to najczęściej z rezygnacją z poczucia bezpieczeństwa.

Przekraczanie granic leży w Twojej naturze

Na szczęście – nie taka zmiana straszna, jak ją malują i prawdopodobnie w naszej naturze leży dążenie do jej osiągnięcia. Takie założenie przyjmuje Kozielecki (1997) – jeden z pierwszych psychologów zajmujących się psychologią twórczości w Polsce.

Zaproponował on tzw. transgresyjną koncepcję człowieka, której głównym aspektem jest założenie, że człowiek z natury wykazuje tendencję do przekraczania granic (transgresji), celem potwierdzenia własnej wartości (motywacja hubrystyczna).

Natomiast twórczość ma nam w tym przekraczaniu granic pomagać – to dzięki niej mamy mieć możliwość wykroczenia poza granice tego, co już osiągnięto. Tymczasem dzieło twórcze ma dawać nam poczucie spełnienia jako twórcy – być potwierdzeniem własnej wartości.

Warto wspomnieć, że w omawianej koncepcji Kozielecki (1997) dokonuje podziału na transgresje osobiste (typu P) oraz kulturowe (typu H).

kreatywność-jak-być-osobą-kreatywną-skąd-czerpać-kreatywne-inpiracje (2) akademia możliwości

Skąd czerpać kreatywne inspiracje? Wyjście poza granice osobiste i kulturowe...

Prawdopodobnie każdy z nas zdaje sobie sprawę z tego, że jesteśmy przyzwyczajeni nie tylko do tego, jacy jesteśmy – do naszego wyglądu, sposobu zachowania – naszych codziennych nawyków. Jednakże do zachowań, jakie kultywujemy ze względu na naszą kulturę, tradycje rodzinne lub normy, w jakich zostaliśmy wychowani.

Schematy, jakie mogą ograniczać nasze twórcze myślenie, mogą wynikać więc z tego, że mamy swoje wyuczone nawyki (jak sprawdzanie wiadomości mailowych z samego rana) lub sposoby myślenia i wnioskowania (np. heurystyki). Naszym zachowaniem mogą kierować również normy zachowań, które przyjeliśmy (np. dzielenie się opłatkiem podczas świąt).

Powinniśmy zatem przeanalizować, jakie zachowania są nam potrzebne w codziennym życiu (jak normy prawne), a które są jedynie ograniczające. Im szybciej wyjdziemy poza granice, które ograniczają naszą twórczość – tym lepiej dla pokładów kreatywności, jakie w nas drzemią.

Otwórz się zarówno na sygnały zewnętrzne, jak i wewnętrzne

Inspiracje nie pojawią się, jeśli nie będziemy w gotowości twórczego działania. Musimy być więc przede wszystkim gotowi na to, aby wykorzystać sygnały napływające do nas z otaczającego świata.

Inspiracją może być więc dobra książka, ciekawy artykuł, motywujący cytat, ulubiony utwór muzyczny, a także inne twórcze osoby i ich prace. Posiadanie autorytetów może przypominać nam o tym, jak wielki jest potencjał, jaki drzemie w człowieku, ale także pomagać w wyznaczaniu celów, do jakich będziemy dążyć w najbliższym czasie.

Twórcze inspiracje mogą płynąć nie tylko ze świata, jaki nas otacza, ale także z naszego wnętrza – ze wspomnień, wyobrażeń, marzeń, uczuć, emocji, zamiłowania do wykonywania różnych czynności – pasji.

Pamiętaj, aby nie bać się dzielienia swoją twórczością z innymi. Zarówno pozytywne opinie, jak i konstruktywna krytyka mogą być kolejną inspiracją do twórczego działania.

kreatywność-jak-być-osobą-kreatywną-skąd-czerpać-kreatywne-inpiracje (6) akademia możliwości

Relaksuj się i rozwijaj prawą półkulę mózgu

Mówiąc o twórczości, trudno nie wspomnieć o mózgu. Oczywiście za kreatywność odpowiedzialna jest prawa jego półkula. Naturalnie obie półkule stale ze sobą współpracują, więc tak naprawdę powinniśmy nieustannie dbać o nasz rozwój ogólny.

Dbając o sobie powinniśmy pamiętać o zatroszczeniu się zarówno o naszą kondycję fizyczną, jak i zdrowie psychiczne. Szczególnie powinniśmy unikać stresu. Warto więc nauczyć się wprowadzać w stan relaksacji.

Gdy jesteśmy odprężeni o wiele łatwiej jest nam generować nowe pomysły. Podobnie dzieje się, gdy jesteśmy najedzeni, wyspani i wypoczęci. W stan relaksu może wprowadzić nas świadome oddychanie lub inne techniki relaksacyjne. To jednak temat na oddzielny artykuł.

SKĄD CZERPAĆ KREATYWNE INSPIRACJE - PODSUMOWANIE

Nie przeszkadzać - tu powstaje twórcze dzieło...

Kreatywne inspiracje możemy czerpać zarówno ze świata, jaki nas otacza, jak i z wewnątrz nas. Najważniejsze jednak, aby nie zmuszać się do pracy twórczej, gdy akurat nie przychodzi nam do głowy żaden ciekawy pomysł.

Starajmy się pozostawać w gotowości na zmiany i dbajmy o swój stan – zarówno kondycję fizyczną, jak i zdrowie psychiczne. Zdecydowanie warto nauczyć się wchodzenia w stan relaksu.

Pamiętajmy, że największą inspiracją może być zwykła codzienność. Warto pozostać w pełni gotowości i zapisywać wszystkie pomysły, które przyjdą nam do głowy. Także te, które pojawią się zupełnie nieoczekiwanie.

kreatywność-jak-być-osobą-kreatywną-skąd-czerpać-kreatywne-inpiracje (4) akademia możliwości

Skąd Ty czerpiesz twórcze inspiracje? Czy masz swoje ulubione miejsca do pracy lub pory dnia, w których Twoja efektywność jest największa? Widzisz schematy, poza które możesz wyjść, aby być bardziej twórczą osobą?

Jestem bardzo ciekawa Twoich pomysłów i obserwacji dotyczących inspiracji twórczej. Podziel się w komentarzu swoimi przemyśleniami.

Jeśli artykuł był dla Ciebie pomocny lub ciekawy – podziel się tą treścią ze swoimi znajomymi w social mediach.

CHCESZ WIĘCEJ?
ZAPISZ SIĘ NA INSPILETTER!

INSPIRUJĄCA PODRÓŻ PO ŚWIECIE PSYCHOLOGII BIZNESU

Wszystko masz na mailu - czytasz kiedy i gdzie chcesz!

Skrzynka mailowa – źródłem Twojej inspiracji!
Inspiletter to nie tylko źródło wiedzy na temat aktualnych trendów z biznesowego świata, ale również – prawdziwej inspiracji do tworzenia i działania!

ebook-akaedmia-możliwości-21-psychologiczno-sprzedażowych-tajemnic-e-biznesu-milena-borkowska

Administratorem Twoich danych osobowych jest Milena Borkowska, prowadząca działalność gospodarczą o numerze NIP: 7123015735, o nazwie: AKADEMIA MOŻLIWOŚCI Milena Borkowska, przy ul. Słowackiego 55/1 w Poznaniu. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych, w tym przysługujących praw, znajdują się na stronie: Polityka Prywatności.

Twoje dane traktujemy z należytym szacunkiem. Twój adres email i dane osobowe będą bezpieczne w naszej bazie danych. Nie przekazujemy tych informacji osobom niepowołanym, ani ich nie odsprzedajemy. W każdej chwili możesz wypisać się z listy lub zaktualizować swoje dane. Masz także prawo żądać dostępu do swoich danych, ich zmiany/usunięcia.

Wspieraj twórczość

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Polubisz? Będzie mi bardzo miło :)

Podziel się z innymi - udostępnij w social mediach

Dodaj komentarz

×
×

Koszyk